Aktivnosti krožka 2022/2023

Ena izmed prednostni nalog šole je vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj. Živimo v zelo potrošniško naravnani družbi. Naš glavni cilj je poudariti pomen krožnega gospodarstva. To pomeni delovati v smeri zmanjševanja vseh »mogočih« odpadkov, razmišljati o možnostih ponovne uporabe surovin in o recikliranju. Z našimi aktivnostmi in nalogami želimo, da bi bili dijaki korak naprej in bi že pri svojih nakupih razmišljali o odpadkih. Konkretne akcije so predstavljene razrednim referentom za trajnostni razvoj, ki ideje in naloge prenesejo na ostale dijake v svojih razredih.

September

  • poudarek na ločevanju odpadkov v razredih (papir, plastika, ostalo) – dijaki so sami izdelali koše za papir in plastiko;
  • akcija zbiranja oblačil in oživitev izmenjevalnice le-teh, ki je potekala že v preteklem šolskem letu;
  • ogled gospodarske družbe za ravnanje z odpadki (RCERO) v Bukovžlaku.

Oktober

  • ozaveščali smo o prekomerni rabi plastičnih nagrobnih sveč.

Manj plastike na pokopališča

Slovenci letno prižgemo 15 milijonov plastičnih nagrobnih sveč, od tega dve tretjini ob dnevu spomina na mrtve, za kar potrošimo približno 30 milijonov evrov. V zadnjih dvanajstih letih se je sicer poraba plastičnih nagrobnih sveč nekoliko zmanjšala, vendar se Slovenci po uporabi le-teh še vedno uvrščamo v sam evropski vrh. Zaradi tega apeliramo na vse vas, da namesto prekomerne uporabe plastičnih nagrobnih sveč doma in v lokalnem okolju spodbujate alternativne rešitve, ki so okolju prijazne, z motom MANJ PLASTIKE NA POKOPALIŠČA oz. MANJ JE VEČ.

Iskrena hvala vsem, ki ste se odzvali humanitarni pobudi in namesto nakupa sveč prispevali v dobrodelni namen.

Predlagamo tudi ogled brošure o ANALIZI OGLJIČNEGA ODTISA NAGROBNIH SVEČ, ki jo najdete na povezavi:

https://www.greenpeace.org/static/planet4-slovenia-stateless/2019/10/2edd6012-brosura-2.pdf

November

Evropska unija financira promocijski projekt JIVE 2 CEE Hydrogen Bus Roadshow – predstavitev avtobusa na vodik po izbranih mestih v Srednji in Vzhodni Evropi. Tako smo se 22. novembra udeležili predstavitve avtobusa na vodikov pogon, ki se je tega dne pripeljal v Celje, na Fakulteto za logistiko. Po predstavitvi smo se z njim zapeljali na krožno vožnjo po Celju.

Avtobus s pogonom na vodik sta izdelali podjetji Toyota in Caetano. Le-ta uporablja vodikove celice, ki so jih razvili pri Toyoti in so skupaj z rezervoarji nameščene na strehi avtobusa, in sicer zaradi varnosti potnikov in lažjega vzdrževanja. V rezervoarje lahko pod pritiskom 350 barov načrpajo največ 37,5 kilograma vodika, kar je dovolj, da avtobus prevozi najmanj 450 kilometrov. Avtobus na 100 kilometrov porabi okoli šest kilogramov vodika. Notranjost avtobusa je zelo podobna običajnim avtobusom. Trenutno infrastrukture za vodik v Sloveniji še ni, morda se bo v prihodnje vzpostavila. Če bi želeli proizvajati zeleni vodik, kar je eden izmed dolgoročnih ciljev trajnostne mobilnosti, bo vsekakor treba zagotoviti proizvodnjo zelene električne energije.

Z dijaki krožka za trajnostni razvoj smo 24. novembra izpeljali delavnico za osnovnošolce z naslovom Uporaba eteričnih olj v negovalnih izdelkih. Učencem smo prikazali parno destilacijo sladkega pelina v alembiku. Produkta parne destilacije sta bila hidrolat in eterično olje. V nadaljevanju so udeleženci delavnice izdelovali naravne negovalne izdelke (vrtnično kopalno sol, timijanovo in ognjičevo mazilo, masažno olje za dvig koncentracije in spomina ter potpuri iz posušenih zelišč in z rožno pelargonijo). V šolskem laboratoriju je bilo zelo ustvarjano vzdušje. Učenci so z veseljem odnesli s seboj svoje dišeče izdelke.

December

Izdelovali smo različne izdelke iz posušenih zelišč in zeliščnih pripravkov, ki se bodo uporabili kot darila za različne priložnosti ob koncu koledarskega leta. Nastala je zanimiva paleta najrazličnejših izdelkov.

8. decembra smo izpeljali še delavnico izdelovanja naravnih božično-novoletnih voščilnic iz papirja, ki smo ga prav tako izdelali sami. V prijetnem vzdušju prihajajočih praznikov so nastale prelepe voščilnice. Dijaki 3. č so na izdelane voščilnice zapisali voščila. Vse vizitke smo odnesli v Dom starejših ob Savinji in upamo, da smo s to drobno pozornostjo prispevali h kakšnemu prijetnemu prazničnemu trenutku varovancev v domu.

Naj bo tudi leto, ki prihaja, ustvarjalno, mirno, zdravo, prijazno do sočloveka in prepleteno s prijetnimi trenutki po željah vsakega izmed vas.

April

Aprila smo v okviru Mednarodnega projekta Erasmus + KA229 Consommer mieux, consommer différemment, Razmisli in troši drugače, izpeljali še tretjo delavnico za goste iz Francije. Na delavnici so zelo aktivno sodelovali naši dijaki kot tudi francoski. Poudarili smo pomen samooskrbe, dobrega načrtovanja in trajnostne naravnanosti. Prikazali smo možnost vzgoje jedilnih bučk iz plodov in možnosti uporabe le-teh v kulinariki kot tudi v kozmetiki. Iz njih smo naredili odlično juho, iz bučnih semen spekli bučno rolado, kvalitetno slovensko bučno olje pa smo uporabili kot eno izmed sestavin pri izdelavi balzama za ustnice. Z dobro preizkušenimi recepturami so nastali čudoviti izdelki.  Vse dobrote smo na koncu senzorično ovrednotili z degustacijo. Verjamem, da smo s tem pripomogli k osmišljanju samooskrbe in prepoznavanju lokalne kulinarike.

Veliko smo ozaveščali ob svetovno pomembnih dnevih o zavrženi hrani, opozarjali na zmanjševanje in ločevanje odpadkov po razredih, na nevarne odpadke (sveče in zdravila), na pomen pitne vode in odgovorno ravnanje do našega planeta Zemlje na vseh ravneh. Dijaki so izdelovali tudi ankete, zgibanke in plakate na omenjene teme, rezultate le-teh pa predstavili na razstavah v šoli oz. na šolski spletni strani.

Utrinke si lahko ogledate še na povezavi:

https://www.prvagim.si/galerija/francoski-gostje-na-obisku-pri-kemiji

V okviru mednarodnega projekta smo poskrbeli tudi za promocijo, saj smo pripravili bogato razstavo izdelkov krožka za trajnostni razvoj, ki iz leta v leto povečuje nabor izdelkov. Razstava je bila v Kulturnem domu Laško, vzporedno s francosko-plesnim večerom. Utrinki so prikazani na fotografijah.

S svojimi aktivnostmi bomo tudi v bodoče skrbeli za trajnostno naravnanost ter spodbujali ustvarjalnost in samoiniciativnost dijakov. Zavedamo se, da je za uresničevanje trajnostnih načel potrebno kakovostno izobraževanje in poznavanje številnih spretnosti in veščin. Na osnovi vsega pridobljenega pa lahko počasi ustvarimo pogoje za trajnostno naravnano družbo.

 

 

Dostopnost